Din Sfanta Scriptura aflam ca este
nefiresc ca din aceeasi gura sa iasa binecuvantarea si blestemul (Iacov
3, 10). Traditia si istoria ne stau insa drept marturie ca blestemul a
fost una din formele de manifestare ale autoritatii bisericesti inca din
primele veacuri crestine. Unii oameni ar putea spune ca Biserica da
dovada de "fatarnicie” in aceasta situatie. Dorim sa aratam pe ce anume
se intemeiaza acest demers al Bisericii, care desi este unul extrem, nu
este nicidecum lipsit de fundament.
Dintru inceput, trebuie sa spunem ca, in Biserica, blestemul este
indreptat catre diavol. Acest lucru este evident in rugaciunile
intocmite special de catre Sfintii Parinti pentru indepartarea demonilor
si a lucrarii acestora. Cel mai cunoscut exemplu sunt Molitfele Sfantului Vasile cel Mare:
“Te blestem pe tine, incepatorul rautatilor si al hulei, capetenia
impotrivirii si urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine cel aruncat din
lumina cea de sus si surpat pentru mandrie in intunericul adancului”.
A doua situatie in care Biserica se
foloseste de blestem are in vedere erezia, perceputa ca un puternic
mijloc prin care diavolul cauta sa aiba o influenta asupra Bisericii.
In acest sens, cea mai grea pedeapsa pe
care o poate da Biserica este anatema. Ea presupune excomunicare,
blestem, afurisanie si reprezinta actul religios prin care Biserica
inlatura din randurile sale pe cei care se fac vinovati de grave
incalcari ale doctrinei si dogmei crestine. Excluderea se face pe timp
limitat (pana la indreptarea si ispasirea greselii) sau se face pentru
totdeauna. Ea se aplica atat clericilor cat si mirenilor.
Acest act se intemeiaza pe cuvintele
Mantuitorului Iisus Hristos: "De-ti va gresi tie fratele tau, mergi,
mustra-l pe el intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai castigat
pe fratele tau. Iar de nu te va asculta, ia cu tine inca unul sau doi,
ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca tot cuvantul. Si
de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici
de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si vames.” (Matei 18:15-17).
Sinodul IV Ecumenic a hotarat insa ca
"niciun om credincios crestin, sa nu-si zica anatema”, deoarece acest
drept apartine Bisericii. Se intelege ca, la randul nostru, trebuie sa
fim foarte atenti cand folosim termenii "erezie" si "eretic", la adresa
semenilor nostri, atat timp cat ne lipseste capacitatea de "a grai
adevarul in iubire" (Efeseni 4, 15) pe care o aveau Sfintii Parinti.
Anatema in Sfanta Scriptura
In Septuaginta, anatema a fost folosit cu
doua sensuri: (1) ceva care este inchinat lui Dumnezeu si (2) ceva care
este indepartat din cauza pacatului, a raului. In Levitic 27:28
anathema este traducerea ebraicului herem, un termen ce face referire la
un ceva interzis, intangibil pentru oameni; caci jertfele aduse lui
Dumnezeu nu puteau fi folosite pentru alt scop, erau dincolo de
atingerea oamenilor. Astfel, anatema a ajuns sa insemne, in timp, mai
degraba ceva separat, exilat, de neatins, decat jerfa propriu-zisa.
In Noul Testament anatema avea sa insemne
indepartare, cum ar fi in Faptele Apostolilor 23:12, 23:14, 23:21 sau
in Epistola catre Galateni 1:8-9.
Anatema in istoria Bisericii
In primele secole crestine, iar mai apoi
in definitiile sinodale, anatema avea sa insemne o sanctiune severa
indreptata spre cei care profesau comunitatilor crestine erezii. Dreptul
de anatema din sanul Bisericii crestine a ereticilor si a celor ce nu
respecta invatatura morala si dogmatica a fost stabilit de Sinoadele
Ecumenice prin formula: “Sa fie anatema”.
Primul sinod unde este folosit cuvantul anatema e Sinodul de la Elvira din anul 306.
Un alt exemplu il reprezinta anatemele Sfantului Chiril al Alexandriei impotriva lui Nestorie din anul 431.
Cel mai cunoscut exemplu de anatematizare
este cel care a stat la baza separarii dintre Biserica crestina din
Rasarit si cea din Apus, prin actul de excomunicare (anatema) dat de
papa Nicolae I (858-867), in 863, impotriva lui Fotie, patriarhul de la
Constantinopol, deoarece acesta nu recunoaste Filioque. Fotie, la randul
sau, excomunica (anatematizeaza) pe papa Nicolae I intr-un sinod tinut
la Constantinopol, in 867 si nu-l mai recunoaste ca papa, condamnand in
aceslasi timp si Biserica Romei, pentru ca trimisese misionari catolici
in Bulgaria si introdusese si aici, in Simbolul credintei, formula
Filioque. Conflictul si anatema reciproca au persistat pana la jumatatea
sec. XX, cand papa Paul al VI-lea si Patriarhul Ecumenic Atenagora au
cautat o cale de mediere intre cele doua biserici. Prin hotararile
Conciliului Vatican II, din decembrie 1965, atat papa, in catedrala
Sfantul Petru, cat si patriarhul Atenagora, in catedrala ortodoxa din
Constantinopol, in acelasi timp, au ridicat anatema ce plana asupra
celor doua Biserici din sec. al IX-lea.
In unele biserici, s-a pastrat pana in
zilele noastre practica de a fi citit de catre un ierarh, Sinodiconul
Ortodoxiei, in prima duminica a Postului Mare, care proclama anatemele
impotriva ereticilor iconoclasti.
Anatematizarea urmareste indreptarea
Sensul propriu al cuvantului anatema, in
greca veche, desemna ceva care a fost separat spre a fi ridicat.
Cuvantul este compus din "ana" - o prepozitie ce indica o miscare
ascendenta -, respectiv "thema" – parte separata.
Proclamarea anatemei in Biserica are in
vedere pe de-o parte, paza celor dinlauntrul Bisericii de invataturile
gresite, iar pe de alta, salvarea ereticilor, pocainta si mantuirea lor.
Acest aspect este evidentiat si de finalul unui text de anatematizare a
unui eretic, din Pravila Bisericeasca: "Sufletul lui diavolul sa-l ia,
cu care s-a imprietenit si caruia i-a slujit, ca sa-l duca in focul cel
vesnic [...] Acolo sa se chinuiasca in veacul veacului, potrivit cu
faptele sale, afara de cazul ca se va dezmetici inainte de moarte,
scaldandu-se si curatindu-se de lacrimile amarei pocainte, ceea ce si
noi dorim s-o faca cat mai curand, caci acesta este scopul pentru care
si Dumnezeu ii lungeste viata, ca el sa inteleaga si sa se pocaiasca.
Amin!”
Anatema lui Hristos
Tot mai multi oameni percep
anatematizarea ca fiind un act "fundamentalist” al Bisericii. Din
contra, noi spunem ca reprezinta un act fundamental, care, ca si in
cazul unui organism viu, asigura mentinerea imunitatii interioare,
pastrarea sanatatii.
Oricat de neplacut sau de dur ar suna in
urechile omului modern - care si-a luat prostul obicei de a vorbi despre
Ortodoxie ca despre ceva greu si plicticos - trebuie sa acceptam
realitatea: in Biserica, "mladita” uscata este taiata, "smochinul
neroditor” este blestemat. Daca nu in istorie, de catre Biserica,
atunci, in mod sigur, de catre Hristos la Judecata Universala:
"Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este
gatit diavolului si ingerilor lui" (Matei 25, 41).
Radu Alexandru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu